1 -

Šumperk - Mravenečník - Šumperk

Itinerář: Šumperk - Velké Losiny - Kouty nad Desnou - Dolní nádrž (Dlouhé stráně) - Horní nádrž (Dlouhé stráně) - Skřítek - Ztracenka - Velké Losiny - Šumperk

Popis: Toto je trasa která je sjídná v pohodě jak na TB tak na MTB (dokonce bych řekl, že je zde TB docela výhodou). Pokud ji pojedete celou, tak je to pro netrénovaného bikera na celý den, pro trénovaného borce je to tak na 5 až 6 hodin v celkem pohodovém tempu. Každopádně je potřeba si sebou vzít dost jídla a pití, protože jíst a pít není kde. Myslete též na změnu nadm. výšky a tím i změnu teplot (to platí především na podzim a na jaře) - na Mravenečníku budete o cca 950metrů výš než ve Velkých Losinách.

Od této trasy očekávejte nádherné výhledy z nejvyšších kopců Jeseníků, uvidíte též "Mega" stavbu přečerpávací elektrárny. Pokud se Vám poštěstí dostat se nahoru zrovna v okamžiku, kdy bude horní nádrž vypuštěna, naskytne se Vám úžasný pohled na bazén o ploše cca 50ti fotbalových hřišť. Samotný výstup k horní nádrži není nijak náročný. Je potřeba se spíš obrnit obrovskou trpělivostí, protože se to zdá být nekonečné.

Trasa: Startuje se v Šumperku (sem je možno dojet autem, vlakem nebo po vlastní ose). Z Velkých Losin (5km/390mnm) od Hotelu Praděd se vydejte po zelené značce směrem na Pekařov (11/670). Je to stále do kopce, ale žádné drama. V Pekařově se chyťte červené značky, která Vás po lesní cestě zavede k chatě "Pod Jelení skalkou" (15/730) . Zde se napojíte na modrou značku a budete pokračovat cca 1km po červené i modré, dál potom jiľ jen po modré. Ta modrá je lesní asfaltka a zavede Vás mírným sjezdem do osady Přemyslov. Zde (stále po modré) pojede chvilku po silnici dolů a po cca 1km odbočíte doleva na lesní cestu. Ta Vás (stále je to modrá značka) po vrstevnici zavede aľ do Koutů nad Desnou k hotelu Dlouhé stráně.

Odtud jeďte po silnici nahoru (těsně před mostkem přes říčku Desná odbočte mírně doleva do kopce po místní komunikaci - tato Vás chatovou osadou zavede podél státní silnice až k začátku údolí - vyhnete se tak jízdě po silnici). Začátek údolí je místo, kde silnice na Červenohorské sedlo opouští říčku Desná.

Vy se vydáte podél říčky (ve Vašem směru po pravé straně) směrem k přečerpávací elektrárně. Nyní již jen dokopce ... a dojedete k dolní nádrži, tu minete zleva a pokračujete údolím dál až ke křižovatece. Na křižovatce odbočíte doprava nahoru a stoupáte dál po úpatí Velké Jezerné. Silnice Vás Vyvede aľ k horní nádrži přečerpávací elektrárny (zabloudit se tady asi nedá - vždy se jede do kopce)

Po hrázi horní nádrže vede asfaltová cesta a po úpatí hráze vede též asfaltová cesta. K té dolní se napojuje silnice zespodu a je zde závora. Od této závory vede panelová cesta (ve směru, ve kterém přijedete ze spodu). Po této panelové cestě se vydejte na zpáteční cestě. Panely po pár metrech končí a následuje lesní cesta, která zleva obkrouží vrch Vřesník a začne padat prudkým sjezdem dolů. Nikde zde nejsou žádná místa, kde by se dalo odbočit, takľe sledujte stále tuto lesní cestu (bude se stále mírně stáčet doprava). Dojede na křižovatku lesních cest (cca 3.5km od závory), kde se vydáte doleva dolů - po cca 200metrech narazíte na modrou značku. Po modré opět dolů až na asfaltku (rozcestí Jestřábí vrch) a po asfaltce zase dolů aľ k potoku. !!! Zde začnete dávat pozor - po cca 800m je po pravé straně krmelec a za ním je odbočka do leva nahoru. !!! Tu nesmíte minout !!!. Vydejete se po ní - je to zase asfaltka a jak jinak neľ do kopce (vyjma posledního kilometru, který je z kopce). Po cca 6km vyjedete na silnici Šumperk - Rýmařov, asi 1,5km od sedla Skřítek. Po silnici na horu dojedete na Skřítek (tady se dá najíst a odtud to bude v podstatě stále z kopce).

Ze Skřítku existuje opět spousta moľností. My máme vyzkoušenou variantu "po červené" na Ztracenku. Je to takovej milej sjezd (na dvou km o 150 metrů) po lesní cestě. Ze Ztracenky se pokračuje zase po červené (nejdříve kousek po silnici do kopce, potom po polňačce a lesní cestě mírně dokopce - cca 1km), ale potom následuje opět nádherný sjezdík po lesní cestě (cca 2,5 km) do vesnice Štětínov. Odtud přejedete uľ jen přes jedno sedýlko (cca 60 výškových metrů) a sjedete do Maršíkova. Maršíkovem se dá projet zleva kolem zahrádek (první odbočka ze silnice ještě před vjezdem do dědiny), každopádně dorazíte zase na hlavní cestu a po modré značce se vrátíte do Velkých Losin a po hlavní silnici přes Rapotín do Šumperka.

Parametry trasy:

Struktura: silnice 30 %, zpevněná cesta 50 %, nezpevněná cesta 20 %

Délka:

75 km

Profil trasy Šumperk - Mravenečník - Šumperk

BodId.Název lokality (rozcestník)Místní lok.Typ l. Tur.Míst.Cyk.Výška
1 11 Šumperk (město) město, městys značka červená žlutá 312 mnm
2 34 Rapotín (obec) obec, osada značka značka žlutá 234 mnm
3 1402 Velké Losiny - zámek (rozcestník) hrad, zámek, tvrz, hradiště rozcestník, infotabule značka 383 mnm
5 1071 Studenec - vlek (rozcestník) rozcestník, infotabule značka 720 mnm
6 299 Hotel Musil - Kouty nad Desnou (hotel, restaurace) hotel, hostel značka značka žlutá 572 mnm
7 298 Kouty n.D - chata (rozcestník) rozcestník, infotabule žlutá 645 mnm
8 35 Dlouhé Stráně (přečerpávací elektrárna) mlýn, hamr, technická zajímavost modrá značka červená 1295 mnm
9 88 Mravenečník - sedlo (rozcestník) rozcestník, infotabule červená značka značka 1342 mnm

(c) 2003-2020 M.Kamler - KrasneCesko.cz   *  Kopírování obsahu a fotografií jen se souhlasem autorů!
Verze pro zařízení s GPS (mobily, tablety)