Kohout u Benešova nad Ploučnicí (rozhledna)

Seznam lokalit v okolí

rozhledna Kohout u Benešova nad Ploučnicí (rozhledna) vzdálenost: 0 km

Rozhlednu nechal postavit létě roku 1908 Spolek německých turistů na Kohoutím vrchu ležícím jižně od Benešova nad Ploučnicí u obce Valkeřic. Místo nabízelo kruhové výhledy od vrcholů Krušných hor a Českého středohoří až k Lužickým a Jizerským horám a při dobré viditelnosti byla vidět i Sněžka v Krkonoších. Rozhledna měla být podle projektu stavitele Antona Möllera z Verneřic 16 m vysoká kamenná stavba s okny a přilehlou restaurací. Stavební práce kvůli nepřízni počasí v létě 1907 pokračovaly jen zvolna, k tomu se připojily i finanční problémy spolku. Z časového i finančního důvodu byly stavební práce přerušeny a na kamenný základ byla postavena železná konstrukce s plošinou ve výšce 12 m. Rozhledna pak byla 15.srpna 1908 slavnostně otevřena a pojmenována na počest Františka Josefa I. K dostavbě dle původních plánů již nikdy nedošlo.

Autem se dostaneme nejblíže k rozhledně, když dojedeme do obce Valkeřice, kde zaparkujeme. Ostud půjdeme po bývalé modré TZT, dnes červené hipo značce, až narazíme na bývalou modrou odbočku, kde odbočíme vlevo na vrchol. Cesta je dlouhá asi 1,5 km. Nejbližší železniční stanice je Benešov nad Ploučnicí (žel. trať. č.081 Děčín - Rumburk). Od nádraží půjdeme po bývalé modré TZT dnes údajně červené hipo značce směrem na Valkeřice, ale nad obcí odbočíme vpravo směrem na vrchol Kohoutu. Cesta je dlouhá asi 6 km.

V okolí byl i částečně vykácen porost pro lepší výhledy, které se nyní otevírají hlavně na Lužické hory. Lze zahlédnout zejména Ještěd, Klíč v Lužických horách a Strážný vrch u Merboltic s rozhlednou, dále Ralsko a okolí České Lípy.