Chrám sv. Barbory - Kutná Hora (kostel)


Seznam lokalit v okolí


kostel, kaple, katedrála, rotunda, synagoga Chrám sv. Barbory - Kutná Hora (kostel) vzdálenost: 0 km

Unikátní dílo vrcholné a pozdnì gotické architektury, jehož stavba byla zahájena pøed koncem 14. stol. V interiéru se zachovala jedineèná galerie pozdnì gotických a renesanèních maleb z 15. století.

Celá staletí trvající zápas o duchovní samosprávu mezi Kutnou Horou, reprezentovanou ambiciózními dùlními podnikateli a nedalekým Sedleckým klášterem, sídlem øádu cisterciákù, vyústil ve zbudování prestižního chrámu. Ten byl postaven za okrajem mìstských hradeb, na pozemku Pražské kapituly - tedy mimo dosah pùsobnosti Sedleckého kláštera, a zasvìcen Svaté Barboøe - patronce havíøù.

Chrám založený v roce 1388 byl z vel­ké èásti zbudován pod patronací horníkù. Jeho velkolepá stavba, která mìla podle nìkterých historických pramenù dosahovat dvojnásobku dnešní délky, probíhala v nìkolika etapách a do znaèné míry souvisela s prosperitou kutnohorských dolù. Vlivem nejrùznìjších událostí byly práce nìkolikrát pøerušeny a od jejich zahájení do definitivního ukonèení v roce 1905 ubìhlo více jak 500 let.

Kutná Hora se vždy snažila vyrovnat Praze a není náhodou, že se na stavbì podíleli i pražští stavitelé. Prvním projektantem chrámu se stal Jan Parléø, syn Petra Parléøe - stavitele Svatovítské katedrály. Shoda architektury chrámu s pražským Svatovítským dómem není tedy náhodná. Nejstarší èást s vìncem ochozových kaplí napodobuje rozvržení francouzských katedrál. Pùvodnì budované trojlodí bylo však pomìrnì rychle rozšíøeno o široké vnìjší lodi.

S pøíchodem husitských válek je stavba pøerušena na více než šedesát let, avšak ještì pøed jejich vypuknutím se projevovaly znaèné finanèní obtíže a zaèínalo být zøejmé, že pùvodní zámìr nebude možné splnit. Od roku 1482 stavba znovu ožívá, pracují zde místní stavitelé, kteøí víceménì plní stavební program svých pøedchùdcù. Opravdovým zlomem bylo pùsobení pražských mistrù - zprvu stavitele Matyáše Rejska a po nìm královského architekta Benedikta Rejta. Matyáš Rejsek - pùvodním povoláním uèitel rýsování na pražské Týnské škole, pozdìji èlen kamenického cechu proslul nejen jako vynikající stavitel, ale i jako dekoratér. Jeho jméno je spojeno se stavbou Prašné brány v Praze a své umìní uplatnil i zde. Zaklenul chór, dostavìl triforium a stavbu doplnil množstvím zdobných kamenických prací. Pøíchod jeho nástupce Benedikta Rejta (Ried) znamenal pro stavbu øadu radikálních zmìn. Rejt odvážnì zmìnil zamýšlené pìtilodí znovu na trojlodí, které uzavøel monumentální klenbou s krouženými žebry, již pøedtím použil ve Vladislavském sále Pražského hradu.

Podle Rejtova projektu se stavìlo i po jeho smrti. Existuje podnes nikoliv neopodstatnìný názor, že se jednalo o nepoužitý projekt vypracovaný pùvodnì pro pražskou katedrálu. Spolu s poklesem tìžby støíbra pozvolna vysychaly i finanèní zdroje a tak byl v r. 1558 chrám uzavøen provizorní zdí. Stalo se tak v dobì zatopení nejbohatšího, tzv. oselského rudního pásma.

V roce 1626 byl chrám pøedán do sprá­y jezuitùm a do znaèné míry zbaroki­zován. Více jak tøista let zùstává tato jedineèná stavební památka nedokonèena.

V roce 1884 pøistupuje mìsto na podnìt místního archeologického spolku Vocel k další stavbì, ukonèené definitivnì v roce 1905. Architektura chrámu sv. Barbory je podnes vynikající uèebnicí vývoje gotického stavitelství v Èechách. Do zaøízení chrámu patøí vedle barokních umìleckých dìl sanktuarium z roku kolem 1510 pocházející z dílny Matyá­še Rejska (umístìno v knìžišti) a pozdnì gotické chórové lavice zdobené øezbami mistra Jakuba Nymburského z let 1480 - 1490 aj. Pozoruhodné a zcela ojedinìlé ve støedovìkém umìní jsou zde i pozdnì gotické fresky s báòskou tematikou v nìkterých kaplích. Nejhodnotnìjší z nich se nacházejí v hrobní kapli místního podnikatele Michala Smíška z Vrchovišt' (Pøíchod královny ze Sáby, Trajánùv soud, Kumská Sibyla aj). Malby zde provedené patøí k nejlepším nástìnným malbám pozdní gotiky. Je tu patrná souvislost maleb s nizozemským okruhem malíøù D. Boutse a R. Weydena. Autorem byl tedy umìlec, který se v Nizozemí vyškolil.

V Hašplíøské kapli jsou tématem ná­stìnných maleb práce u rumpálu - hašplu, výkup rud apod. Umìlec zdobící Hašplíøskou kapli pøímo èerpal ze znalosti prostøedí.

V Mincíøské kapli je malbami znázornìna technika støedovìké ražby mincí. Je zde patrný pokus o znázornìní konkrétní osoby pregéøe, jehož jméno se ve zlomcích zachovalo.

Ve svahu u chrámu je zachován pozùstatek gotické kaple Božího Tìla, postavené nìkdy v druhé pol. 14. století. Kaple Božího Tìla prošla rekonstrukcí a je otevøená i pro veøejnost. Z bývalých hradeb u chrámu se nám otevírá panoramatický pohled do údolí øíèky Vrchlice, i na mìsto smìrem k Sedleckému klášteru.


Kompletní informace o lokalitì > | Pøidat fotografii | Ohodnotit

Hodnocení návštìvníkù: 10.0000













zdroj: www.KrasneCesko.cz