[]

Zpravodaj číslo: 3 ročník: 2024

Výběr čísla zpravodaje: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | ročník: 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |

[8] 29.6.2004: Technika - Mytí kola

Mytí kola

Věc mnohými nenáviděná či opovrhovaná. Pokud však chceme prožít příjemnou projížďku, musíme mít kolo nejen řádně seřízené, ale také správně umyté a promazané. Zejména pak, pokud se vrátíme z vyjížďky, která byla plná bahna, písku nebo snad dokonce pokud se vracíme ze zimního švihu, kdy je nepřítelem č. 1 sůl.

;

Kolo bychom měli omýt co nejdříve a v žádném případě to neodkládat na později, jinak bychom se mohli divit, co taková sůl dokáže na stroji napáchat.

Je mnoho způsobů, jak kolo umýt. Někdo myje kolo na benzínově pumpě pomocí tzv. wapky, jiný ho ošplíchne zahradní hadicí. Jsou ale i tací, kteří očistě věnují velkou péči a s mytím kola si řádně vyhrají, za což se jim pak jejich „miláček“ odmění. Každý má svůj způsob mytí kola, i přesto, že např. mytí wapkou není příliš doporučováno z důvodu velkého tlaku vody, která se pak může dostat i na méně dostupná místa a např. vytlačit vazelínu. Zastánci tohoto způsobu mytí však tvrdí, že pokud kolo pravidelně servisujeme, nemáme důvod se vniklé vody obávat.

Pokud bychom chtěli mít kolo řádně umyté, měli bychom být vybaveni i patřičnými pomůckami, např. držák na mytí kola, různými štětečky, pračkou na řetěz apod. Málokdo bude disponovat výbavou, jež jsou vybaveni servisní technici profi týmů, jež zahrnuje téměř vše, co se na mytí kola dá použít.

Cyklostar - vysoce účinný prostředek pro údržbu a čištění jízdních kol (přesmykače, středy, řetězy, atd.)Základní věc je kolo řádné opláchnout vlažnou vodou a zbavit ho nánosů bahna. Někdy je tlak vody tak malý, že je zapotřebí použít i kartáče, který nás bahna dokonale zbaví. Je potřeba kolo odbahnit důkladně a na všech místech. K mytí je možné použít též speciální prostředky pro mytí kola, např. Cyklostar, Motorex, který nám práci velice usnadní.

Neměli bychom ani opomenout taková místa jako je korunka vidlice, oblast hlavového složení či náboje. Jsou to hůře dostupná místa, kterým je zapotřebí věnovat velkou pozornost. Neméně důležitá místa jsou boky ráfků a brzdové špalíky, které bychom měli zkontrolovat, zda v nich nejsou zapíchnuty kousky kamínků apod., které ničí stěny ráfků. Po takto dokladném očištění bychom měli kolo ještě jednou opláchnout a definitivně ho zbavit nečistot.

Dalším krokem, který bychom při mytí kola neměli opomenout je umytí řadícího a šlapacího systému, tj. převodníků, přesmykače, přehazovačky a řetězu.

Co se mytí řetězu týká, bylo popsáno v článku řetěz, tudíž není nutné se příliš rozepisovat. Pozornost bychom měli věnovat čištění kazety, kterou lze umýt buď pomocí speciálního kartáče nebo lze kazetu i dobře vyčistit pomocí štětečku a hadříku. Nutné je i vyčištění vodících koleček v rameni přehazovačky a převodníků, na jejichž zubech se usazují nečistoty z řetězu. Velice se mi osvědčila očista mezi jednotlivými pastorky za pomoci tkaničky od bot:-).

Po celém umytí kola je nutné jej alespoň částečně zbavit vody, a to ať oklepáním, profouknutím nebo utřením kola. Zbylá voda by na určitých místech mohla způsobit korozi. Po usušení kola zbývá už jenom promazat pohyblivé části, tj. řetěz, kladky přehazovačky, přesmykač, kazetu. Vhodné je i promazání nohou vidlice, jež zabrání vniknutí drobných nečistot dovnitř vidlice. Provádíme to tak, že kluzák nad kroužkem postříkáme obyčejným silikonovým olejem, párkrát propružíme a necháme být.

Zdroj: www.hradecnakole.info - Dave Štefl



Komentáře:

Nový komentář:
Pro komentování akcí musíte být přihlášeni!

(c) 2003-2020 M.Kamler - KrasneCesko.cz   *  Kopírování obsahu a fotografií jen se souhlasem autorů!
Verze pro zařízení s GPS (mobily, tablety)