POPIS |
MAPA ![]() | |
MAPA ![]() | CENÍK | |
PROGRAM / MENU | FOTO A VIDEO | |
KAM V OKOLÍ |
Lanová dráha na Ještěd je jednou z nejpřitažlivějších dopravních zajímavostí Liberce. Nebylo náhodou, že si tento vrchol - dominantu kraje - naši předkové vybrali jako vhodný pro výstavbu jedné z prvních visutých lanovek u nás. Záměr vybudovat ještědskou lanovku je datován do roku 1924. Předložil ho Německý horský spolek pro Ještědské a Jizerské hory, který byl majitelem hotelu na Ještědu. Návrh vypracoval ing. Roman Wienberger, zástupce firmy Adolf Bleichert a spol. z Lipska. Později však byl projekt i samotná realizace na náklady ČSD zadána známé chrudimské strojírně František Wiesner. Samotná výstavba začala v roce 1932, veřejný provoz byl zahájen 27. 6. 1933. Tento úctyhodný výkon a dokonalé technické dílo vzniklo zásluhou uvedené chrudimské firmy, jež ve spolupráci s dalšími československými podniky vybudovala lanovou dráhu na Ještěd jako druhou u nás. Za zmínku stojí, že první byla zprovozněna v Krkonoších v roce 1928 a vedla z Jánských lázní na Černou horu. Obě tyto visuté lanové dráhy byly objednány a vybudovány pro ČSD. Původní liberecká lanovka měla šikmou délku tratě 1183 m s převýšením 400 m. V trase byly dvě podpěry s výškou 20 a 26 m. Kabinová lanovka s kyvadlovým provozem dosahovala maximální rychlosti 5 m/s, hodinová kapacita činila 330 osob. Celkem bezzávadný provoz byl zajištěn i během okupace. Až koncem roku 1971 musel být provoz vlivem krajní amortizace zastaven a byla zahájena rozsáhlá rekonstrukce. Celá přestavba včetně přípravy byla nesrovnatelně delší než samotná výstavba. Vzniklo však dílo, jež tuto klasickou a dnes již nejstarší lanovku řadí k dokonalým a moderním světovým lanovkám. Lanovka v Jánských lázních byla zrušena a nahrazena na jiném místě odlišnou konstrukcí. Liberecká dráha zůstala tedy nejstarší provozní lanovkou u nás. Po zásadní rekonstrukci, zahájené v prvních měsících roku 1972 a ukončené r. 1975, zbyla z původního zařízení jen nepatrná část konstrukce v dolní a horní stanici. Trať byla rekonstruována jako dvoulanová, se dvěma nosnými lany o průměru 50 mm uzavřené konstrukce a jedním tažným a jedním přítažným lanem o shodném průměru 22,4 mm. Původní podpěry byly nahrazeny jedinou, s uzavřenou truhlíkovou konstrukcí o výšce 30 m. Nové kabiny mají nosnost 35 osob. Šikmá délka tratě je nyní 1188 m. s převýšením 401,7 m. U nás nejvyšší přepravní rychlost je 10 m/s. Provoz je řízen v automatickém i ručním režimu, s kapacitou 525 osob za hodinu. Je chvályhodné, že celá záležitost opravy připadla firmě Transporta Chrudim, jež tímto dílem opět vstoupila do tradičního lanovkářského povědomí. I nadále se visutá lanovka na Ještěd těší velkému zájmu návštěvníků z domova i ciziny. Rekreační přepravu využije průměrně 250 tisíc návštěvníků ročně. Je v dobrém technickém stavu a rozhodně patří k nepopiratelným libereckým zajímavostem a dominantám.
Lanová dráha je v provozu každý den mimo pondělí od 8 do 19 hodin vždy v pravidelných intervalech dle jízdního řádu (trať číslo 900). V pondělí jezdí lanovka pouze odpoledne od 14 do 19 hodin. V zimní sezóně od 1. 11. do 31. 3. jezdí lanovka vždy pouze do 18 hodin. Při větším zájmu se konají další mimořádné jízdy, dovolují-li to provozní podmínky a je-li za každou mimořádnou jízdu zaplaceno jízdné nejméně za 30 osob.