POPIS |
MAPA ![]() | |
MAPA ![]() | CENÍK | |
PROGRAM / MENU | FOTO A VIDEO | |
KAM V OKOLÍ |
Muzeum jednostopých vozidel – expozice historie motorismu bylo otevřeno již 22. června 1974. Tím se tato tématická instalace řadí k nejstarším tohoto druhu na našem území. V posledním období prošel výstavní prostor zásadní proměnou.
Do interiéru expozice bylo vkomponováno několik restaurovaných kusů mobiliáře z přelomu devatenáctého a dvacátého století, vznikla tak zajímavá symbióza artefaktů uměleckého řemesla a nejstarších strojů, jež můžeme dnes vnímat také jako umělecká díla. Unikátní sbírka trofejí, plaket a součástek je instalována v nových celoskleněných vitrínách.
Jednotlivé exponáty jsou opatřeny inovovanými dvojjazyčnými popiskami. Vystavené motocykly zapůjčili soukromí sběratelé, Národní technické muzeum v Praze a firmy ČZ Strakonice a.s. a JAWA MOTO Týnec nad Sázavou. Tradiční zájem návštěvníků patří především kolekci nejstarších motocyklů a bicyklů z konce devatenáctého a prvního desetiletí dvacátého století. Ozdobou této části sbírky je dvouválec Walter typ B z roku 1913, motocykly Laurin-Klement z let 1902 a 1904. Raritou je pak jistě první motocykl, který se dočkal sériové výroby Hildebrand-Wolfmüller.
Mezi léty 1894-1897 jich vzniklo údajně až 2000 kusů. Motocykl HW vyniká neobvyklou konstrukcí, ale pro nás je zajímavý především skutečností, že vystavený stroj, který k nám dovezl baron Kraus z Pardubic, je vůbec prvním motocyklem provozovaným na našem území. Je také jediným exponátem zahraniční provenience v motocyklové sbírce hradu Kámen.
Důstojnou společnost stařičkým motocyklům dělá unikátní velocipéd Singer z roku 1874, zapůjčený panem Petrem Košťálkem, majitelem Jihočeského motocyklového muzea v Českých Budějovicích.
Sbírka je každoročně doplňována a v detailech obměňována. V současné době je ve středověkých zdech hradu Kámen vystaveno 46 motocyklů, kol a pět desítek doplňujících sbírkových předmětů.
Všechny exponáty jsou názorným dokladem věčného snu a upřímné snahy českých tvůrců o technickou dokonalost, rychlost a eleganci dopravního prostředku, který spatřil světlo světa před více než sto dvaceti lety.
Z vystavených exponátů můžete vidět například:
- Slavia typ CCD, rok výroby 1904, výrobce Laurin a Klement-Mladá Boleslav, ze sbírek Národního technického muzea v Praze
- Walter typ B, rok výroby 1913, výrobce Josef Walter-Výroba motocyklů Praha, ze sbírek Národního technického muzea v Praze
- Poustka 250, rok výroby 1925, výrobce František poustka, Praha, ze sbírek Národního technického muzea v Praze
- BD 500, rok výroby 1928, výrobce Továrna na stroje Breitfeld-Daněk Praha, ze sbírek Národního technického muzea v Praze
- Jawa 175, rok výroby 1933, výrobce Zbrojovka ing. F. Janeček Praha, ze sbírek Národního technického muzea v Praze
- Ogar 250 Standart, rok výroby 1936, výrobce Machek a spol. Autfit Praha, ze sbírek Národního technického muzea v Praze
- Jawa 100 Robot, rok výroby 1937, výrobce Zbrojovka F. Janeček Praha, ze sbírek Národního technického muzea v Praze
- ČZ 200 OHC, rok výroby 1971, výrobce České závody motocyklové n.p. Strakonice, ze sbírek ČZ Strakonice a.s.
- ČZ 98, rok výroby 1938, výrobce Česká zbrojovka Strakonice, ze sbírek Národního technického muzea v Praze
- Jawa 175 prototyp, rok výroby 1939, výrobce Zbrojovka ing. F. Janeček Praha, ze sbírek Národního technického muzea v Praze
- Premiér Sachs 98, rok výroby 1939, výrobce Premiér Šerme Cheb, ze soukromé sbírky
- CZ 250 Sport, rok výroby 1946, výrobce Česká zbrojovka Strakonice ze soukromé sbírky
- ČZ 125t, rok výroby 1948, výrobce Česká zbrojovka Strakonice, ze sbírky Bedřicha Biňovce Praha
- Jawa 350 typ 18, rok výroby 1954, výrobce Závody 9. května n.p. Praha, ze sbírek Jihočeského motocyklového muzea v Českých Budějovicích
- Jawa 500 DHC typ 15, rok výroby 1954, výrobce Závody 9. května Praha, ze sbírek Národního technického muzea v Praze
- a další
duben, říjen | So - Ne, svátky | 10 - 17 |
květen, červen, září | Út - Ne | 10 - 17 |
červenec, srpen | Út - Ne | 10 - 18 |
Poslední prohlídka 30 minut před zavírací hodinou.