POPIS |
MAPA ![]() | |
MAPA ![]() | CENÍK | |
PROGRAM / MENU | FOTO A VIDEO | |
KAM V OKOLÍ |
Jen málo obcí v naší vlasti se může vykázat tak významným uměleckým architektonickým dílem jako Chválenice. Autorem zdejšího farního kostela je totiž největší architekt českého baroka, K. I. Dienzenhofer. Uměleckohistorická věda mohla tuto stavbu zařadit do jeho díla až poměrně pozdě, teprve v letech 1941—42. Tehdy se objevily materiály šťáhlavského zámeckého archivu, v nichž je v souvislosti se stavbou kostela K. I. Dienzenhofer dvakrát jmenován. Poprvé v knize „Počtů kostelních" chválenického chrámu, kde se uvádí podle „Baubuchu", dnes bohužel nezvěstného, že bylo panu baumistro-vi Kiliánu Dienzenhofrovi vyplaceno 112 fl. Podruhé je tato položka rozvedena v rozboru slovy: „Panu baumistrovi Kiliánu Dienzenhofrovi stran v roku 1748 et 49 strávených při dohlížení 28 dní po 4 fl. denní outraty zaplaceno bylo 112 fl." Udává se tu i mzda vyplacená zedníkům v letech 1748—52, celkem 2390 fl., 47 kr., 3 den. Zajímavá je i položka, která říká: „Extra řemeslníkům za všeliké dílo k stavení budoucímu novýmu chrámu Páně tento 1747 rok vyplaceno ..." atd. Z citovaných archiválií vyplývá, že Kilián Ignác Dienzenhofer, který po dva roky na stavbu dohlížel, byl zřejmě jejím autorem. Plán kostela vytvořil patrně už v roce 1747 nebo těsně před ním, jestliže v tomto roce probíhaly přípravné práce z pověření patrona kostela, Heřmana hraběte Černína z Chudenic, majitele šťáhlavského panství, k němuž Chválenice náležely. Stavělo-li se na kostele ještě v roce 1752, nedočkal se Dienzenhofer dokončení stavby. Zemřel totiž 18. prosince 1751. Stavbu zřejmě dovedl do konce jeho spolupracovník a pokračovatel Anselmo Lurago, který se mnohokrát u Černínů osvědčil. Ten také současně dokončoval i Dienzen-hoferovo dílo v nedalekých Přešticích. Jeho ruku poznáváme hlavně v utváření věže a snad i v západním podvěží. Kromě archiválií mluví o Dienzenhoferově autorství i stavba sama. Je to orientovaná, podélná, volně stojící budova s hranolovou věží nad západním průčelím a na východě s presbytářem uzavřeným půlkruhovou apsidou. Při věži je půdorysný obrazec lodi šikmo zkosen a prostřední část lodi je rozšířena hlubokými jed-noosými rizality se segmentově zkosenými boky. Vnější stěny kostela člení lezenové rámy, jakých Dienzenhofer užíval na méně závažných stavbách. Jejich svislé části probíhají v nárožích a koutech průčelí. Nahoře ukončuje stěny mohutné průběžné kladí s ar-chitrávem, který je lemován útlými římsami s širokým hladkým vlysem a mocnou, složitě profilovanou římsou. Ze střechy vybíhají taškami kryté trojúhelníkové štíty obtažené profilem korunní římsy, a nad závěrem apsidy se tyčí podobný segmentový štít. Kazulová okna lodi dienzenhoferovsky umístěná vysoko ve volných plochách stěn jsou obtažena plochým ostěním zdobeným volutovými uchy. Presbytář má prostá oválná mocně špaletovaná okna. V jeho východním ukončení se prohlubuje nika pro sochu, podtržená výraznou římsou a zaklenutá konchou. Nároží podvěží jsou v omítce bosována. Při jižním boku podvěží se vydouvá prostor vřetenového věžního schodiště. Věž, členěná rovněž lezenami, má zaoblená nároží a je osvětlována okny podobnými oknu nad západním portálem. Kryje ji střídmě zvlněná báň. K boku presbytáře přiléhá na severu oratoř a na jihu sakristie. Kostel má tři tvarově shodné vstupy; jeden na západě a po jednom uprostřed bočních stran lodi. Jsou zaklenuty nízkým segmentem a završeny profilovanou římsou ve tvaru shodném s portálovým nadpražím, tj. nízkého segmentu. Uvnitř stavby vyniká centralizující tendence vyjádřená rozšířením střední části lodi. Stěny, tu člení sdružené ionizující pilas-try. V segmentových okoseních stěn jsou vyhloubeny niky s mušlemi v konchách, umístěné na volutových podstavcích zdobených píšfalovitými motivy typickými pro K. I. Dienzenhofera. Nad hlavní římsou podpírají zvlněné výběhy různotvaré klenby, a to ve střední části lodi a v presbytáři plackovou na půlkruhové pasy, v užších částech lodi valenou. Mobiliář kostela je většinou novější. Dřevěná konkáv — konvexní kruchta spočívá na štíhlých hranolových pilířích. Cenný je hlavní oltář přenesený sem z nebílovské zámecké kaple, svou dobu (těsně před rokem 1710) značně předstihující. V jeho středu byl obraz sv. Martina od J. Helicha z roku 1873, který byl při opravě nahrazen novým od J. Jelínka. Na stěnách je několik cenných pozdně gotických plastik. Klenby lodi i presbytáře zdobí nástěnné malby od Jiřího Jelínka z roku 1942. Chválenický kostel, budovaný v létech 1747—52, je dílem Dienzen. hoferova stáří, kdy se jeho pozdní projev už zjednodušil a naplnil klasicistickým klidem. Vytrácela se z něho vrcholně barokní dynamičnost, seskupení stavebních hmot opouštělo nepostižitelnost geometrických těles, z nichž je složeno, ale naopak, stalo se přehledným a jasným. Skladba stavebních prvků přestala být výrazem pohybu a srážení protikladných sil, jež vedly k vzdouvání stěn, k přetrhání a volutovému vzpínání říms. Stěna se uklidnila a římsa probíhá plynule skoro celou stavbou. Také prostory pozdních Dienzenhoferových staveb jsou přehledné, skutečné a dobře pochopitelné. Bývají završeny klenbami, v nichž se Dienzenhofer vrací ke klenbám valeným v prostorech připojených v hloubkové ose k střednímu prostoru, zaklenutému ještě českou plackou. Typickými příklady těchto integrálních pozdních řešení Dienzenhoferových jsou kostely v Paštikách u Blatné (1747—51), a zejména ve Chválenicích. Oba se vyznačují nápadnou, příznivě působící dienzenhoferovskou vznosností ve výškovém zdvihu hmoty stavby a prozrazují ve svém utváření a členění „lví spár" velkého umělce, jakož i suverénní klid jeho zralého projevu. Proporčně jsou řešeny s překvapující, až schematickou racionální geometričností ve vzájemném vztahu jednotlivých rozměrů. I to je pro Kiliána Ignáce Dienzenhofera typické. Na chválenické stavbě nacházíme navíc řadu prvků, jež jsou běžné v české rokokové architektuře. Je možno říci, že jsou to přímo prvky s klasicismem synkretizovaného českého rokoka, obsažené tu v díle K. I. Dienzenhofera. Vidíme je v celkovém zintim-nění stavby, ve vrstvených geometrických výplních portálových supraport, v nízkých segmentech říms s vysazenými středy nad portály, v oválech zdobících čabraky hlavic a konečně v podstavcích nik lodního interiéru a jejich výzdobě. Tak jako paštický, je i chválenický kostel dobře umístěn v krajině. V pohledech zblízka se úspěšně uplatňuje svou vertikalizu-jící vznosností nad původní hřbitovní zdí, v půdorysu architektonicky řešenou, která jej dost těsně obklopuje. Situován je na mírném návrší nad hlavní cestou. Obrací k ní svou východní stranu neomylně akcentovanou působivým segmentovým štítem nad závěrem presbytáře. V pohledech z dálky je výraznou dominantou chválenické aglomerace. Potěšitelné je, že stavba je příkladně udržována, neboť Chválenič-tí pochopili, jak významné umělecké dílo mají ve své obci.