Přihlásit
Mobilní verze s GPS
Karlovarský kraj » okres Cheb » lanovka » Kabinková lanovka Koliba - Krakonoš (lanovka)

Kabinková lanovka Koliba - Krakonoš (lanovka) [9671]



Tato lanovka vznikala v Mariánských Lázních, tedy v oblasti, kde nikdy žádná jiná lanovka nebyla. Její stavba nebyla až tak nutně vyvolaná provozní nutností, spíše touhou „něco“ postavit a tak zvýšit prestiž tohoto lázeňského střediska (když už v Karlových Varech mají lanovky hned dvě). Projekt se táhl od začátku 80.let, byl několikrát přepracováván, až nakonec definitivní podoba zněla na pulzační gondolovou lanovku, první v tehdejší ČSSR. Na celé, necelých 600 metrů dlouhé trase se počítalo se dvěma skupinkami 5 gondol, každá o čtyřech cestujících. Pochopitelně se počítalo s tím že nastupovat a vystupovat se bude za jízdy, ovšem ve snížené rychlosti. Po několika změnách byla definovaná i trasa, která vycházela od restaurace Koliba a vedla na výšinu za městem. Tím ovšem bylo okamžitě jasné, že lanovka bude mít nízkou návštěvnost, její dolní stanice je totiž poměrně daleko od centra Mariánských Lázní, což vzhledem k tomu, že teoreticky by lázně měli navštěvovat ne úplně zdraví lidé vede pochopitelně k problémům. Původní projekt ovšem počítal ze stavbou trolejbusové tratě k restauraci Koliba. K tomu ale nedošlo (nelze se tomu divit, k restauraci Koliba jezdí autobusová linka 12 Taxislužba - Závišín, v hodinových intervalech, a je o ní takový „zájem“ že je obvykle provozovaná mikrobusem). Stavět se začalo v roce 1988, drobným nedostatkem bylo např. to, že nebylo jasné, kdo vlastně bude provozovatelem lanovky. Dodavatelem byla sice firma Tatrapoma, ale problémy s nevyzrálou konstrukcí vedly k několikrát odloženému otevření. Situaci zkomplikovalo pochopitelně i rozdělení státu, ale přece jen se po mnoha odkladech podařilo lanovku v říjnu 1993 uvést do provozu. V zimní sezóně 1993/1994 lanovka jezdila ve zkušebním provozu vcelku bez potíží, ale byla zoufale prodělečná. V létě 1994 se proto rozhodlo o převzetí Dopravním podnikem Mariánské Lázně, který sice zahájil na podzim 1994 provoz, ale brzy ho opět ukončil, a od té doby stála lanová dráha bez použití! Naděje na její provozování klesala, ale nakonec se v roce 1998 podařilo vyřešit majetkové vztahy mezi městem a mezi Dopravním podnikem Mariánské Lázně a lanová dráha tak po pěti letech konečně zahájila pravidelný provoz. Prozatím je v provozu v období pátek-neděle. Lanovka je dokonce částečně integrovaná do městské dopravy (byť je na ní dvojnásobné jízdné než v městských trolejbusech a autobusech), protože v době provozu částečně nahrazuje autobusovou linku 12. V interních materiálech je lanovka značena "linkou" 10.


strana 1
    Vložení nových fotografií přidat fotografie





(c) 2003-2020 M.Kamler - KrasneCesko.cz   *  Kopírování obsahu a fotografií jen se souhlasem autorů!
Verze pro zařízení s GPS (mobily, tablety)