Přihlásit
Mobilní verze s GPS
Olomoucký kraj » okres Jeseník » lanovka » Sedačková lanovka Ramzová - Čerňava (lanovka)

Sedačková lanovka Ramzová - Čerňava (lanovka) [9655]



V nejvyšších moravských horách je v provozu jen jediná dvojúseková lanovka z Ramzové přes Čerňavu na Šerák. Postavena byla v 70. letech a jako téměř všechny podobné stavby se tehdy i poměrně nenáročná výstavba obou úseků jednosedačkových lanovek neuvěřitelně protáhla. Technologii 1. úseku lanovky vyrobila Transporta Chrudim již v letech 1972-73, ale uveden byl do provozu až v roce 1976. Obdobně druhý úsek z Čerňavy na Šerák byl vyroben v letech 1978-79, ale zprovozněn byl až v roce 1981. Investorem stavby byl tehdejší ONV v Šumperku, stavební část vybudoval Okresní stavební podnik v Jeseníku a provozovatelem byl Místní národní výbor Lipová-Lázně. Pohony obou úseků byly umístěny v přestupní mezistanici Čerňava. Stanice Ramzová a Čerňava byly stanice napínací, kde se napínal vratný lanový kotouč a s ním i dopravní lano. Ve stanici Šerák je umístěn pouze vratný lanový kotouč. Přestože byla technologie lanovky podobně jako u lanovek na Šumavě zastaralá již v době jejího uvedení do provozu, přispěla velmi výrazně k vybudování nevelkého, ale malebného lyžařského areálu na rozhraní Hrubého Jeseníku a Rychlebských hor v místě s výbornými sněhovými podmínkami. Velký význam má lanovka i pro letní turistiku především proto, že ulehčuje nástup na nádhernou hřebenovou túru ze Šeráku přes Keprník a Vřesovou studánku na Červenohorské sedlo. Od 1. ledna 1991 si lanovou dráhu pronajala soukromá firma Bonera s.r.o. Ta se rozhodla řešit nedostatečnou zimní přepravní kapacitu, která se projevovala především u dolního úseku lanovky. V roce 1996, tedy přesně po dvaceti letech provozu spodního úseku, nahradili starou jednosedačkovou lanovku Transporta dvojsedačkovou použitou lanovku italského výrobce Nascivera, kterou přivezli z Dolomitů. Co v Dolomitech už nestačilo nárokům na přepravní kapacitu, pro Šerák znamenalo vítané a dostačující zvýšení přepravní kapacity. Italská lanovka navíc byla ve velmi dobrém technickém stavu a protože její původní trasa byla v Dolomitech delší, než u nás, zůstalo novému provozovateli k dispozici i dostatek náhradních dílů, jako jsou sedačky nebo kladkové baterie. Stanice původní lanovky na Čerňavu (budova se sedlovou střechou) dnes slouží jako technické zázemí provozovateli areálu.


strana 1
    Vložení nových fotografií přidat fotografie





(c) 2003-2020 M.Kamler - KrasneCesko.cz   *  Kopírování obsahu a fotografií jen se souhlasem autorů!
Verze pro zařízení s GPS (mobily, tablety)