Přihlásit
Mobilní verze s GPS
Jihomoravský kraj » okres Blansko » most, akvadukt, viadukt » Ježkův most - Blansko (most,technická zajímavost)

Ježkův most - Blansko (most,technická zajímavost) [28776]



Těžké jeřáby v Blansku 9. října 2009 odstěhovaly historický železniční Ježkův most ze svého dlouhodobého místa . Přemístění unikátního příhradového nýtovaného mostu , který překlenoval řeku Svitavu od desátých let minulého století , na nedaleké prostranství bylo technicky mnohem obtížnější , než se původně předpokládalo. Most totiž neváží původně odhadovaných 40 , ale 56 tun . Most byl proto odsouván z prostoru nad řekou postupně . Byl při tom opřen o jeden z původních pilířů a musela se měnit místa , za která byl na jeřáby pověšen , aby byla správně rozložená jeho váha . Stěhování trvalo až do večera. Most byl  umístěn na nedaleké zelené ploše. Do příštího roku ( 2010 ) bude opraven , bude na něj umístěn starý poštovní vagon , v němž spolek Kolejová vytvoří expozici o železnici. ¨

Ježkův most má zajímavou historii a je podle odborníků ukázkou průmyslové architektury . I když zatím nemá oficiální statut památky , v budoucnu jej patrně získá . Most je asi 150 let starý a stával prý kdysi na železniční trati Plzeň-Praha .  Za první republiky , na začátku 20. století , jej zakoupila slévárna a kovárna blanenské společnosti K. a R. Ježek a od té doby byl most součástí železniční vlečky do podniku . Přesné datum vybudování vlečky a zahájení jejího provozu není z dostupné literatury zřejmé . S největší pravděpodobností byla vlečka vybudována a provoz na ní zahájen v letech 1911 až 1913. Tomu nejvíce nasvědčuje datum projekčních a přípravných prací r. 1910 až 1911.

Ježkův most je příhradovým, přímopásovým železničním nýtovaným mostem s dolní mostovkou vyrobený ze svářkové oceli. Je jednokolejný a byl součástí závodní vlečky Adastu a.s. Blansko. Železniční přeprava přes něj byla zajišťována z blanenského nádraží ze staniční koleje č. 4 a na kusé koleji před mostem ruční točnou o průměru 7,5 m. Stejná točna byla také v objektu továrny, kde sloužila k dalšímu využití kolejového systému. Z důvodu technicky nevyhovujícího stavu byla závodní vlečka v roce 1996 zrušena a vlečkový spodek a svršek snesen. Zůstal jen most jako historický doklad hospodářského rozmachu firmy K. a R. Ježek Blansko.

A kdo je výrobcem mostu? Jsou uváděni dva potenciální výrobci . Spojené strojírny Adamov , dříve Ruston , Bromovský a Ringhoffer a Wiesnerova strojírna v Chrudimi . V r. 1905 došlo v Adamově k zásadním změnám v organizaci a řízení výrobní společnosti a k jejímu novému výrobnímu rozvoji . V r. 1910 byla zřízena nová mostárna a dílna na velké železné konstrukce a továrna se začala specializovat na stavby železničních a silničních mostů, takže lze oprávněně předpokládat, že v Adamově dokázali most vyrobit a včas jej dodat do blízkého Blanska .

Za druhé světové války byl most jediným v Blansku , který zůstal neporušen . Ocelový Ježkův železniční most chtěli ustupující Němci na sklonku druhé světové války vyhodit do povětří , ale s  nasazením života jej tehdy zachránil zaměstnanec Ježkovy továrny Karel Musil , který se k hlídanému místu nepozorovaně přiblížil vodou . Střežený most odminoval , čímž pomohl v rychlému postupu Rudé armády .

Počátkem devadesátých let využívala most společnost Adast Blansko . Pak byla ale železniční vlečka zrušena . Následně sloužil most pěším . Za mostem však jsou koleje železničního koridoru Brno - Svitavy . Tím byla tato trasa pro pěší nebezpečná. Útočiště pod mostem hledali i bezdomovci . Od roku 1996 byl tedy most nevyužitý . Při revitalizaci koryta řeky Svitavy se uvažovalo o tom , jak s ním naložit . Vodohospodáři trvali na tom , aby byl z říčního koryta odstraněn . Most stál v cestě protipovodňovým opatřením na Svitavě . Město jej chtělo zachránit . Radnice chtěla most přestěhovat a využít jako lávku na Sportovní ostrov Ludvíka Daňka . Technický stav mostu to ale neumožňoval . Rez se do něj zakousla natolik , že to nebylo možné .  Hrozilo , že skončí ve šrotu . Proto bylo rozhodnuto z něj zachovat jen část , který by připomněla , kde most stál a jak se mosty kdysi stavěly , a zbytek zlikvidovat . Jeho využití nabídl až spolek Kolejová , která usilovala o záchranu mostu a jeho začlenění do muzejní expozice . Historický Ježkův železniční most sice nadšenci zachránili , ale musí pro něj najít vhodné konečné místo . Správa železniční dopravní cesty totiž nechce , aby sousedil s tratí Brno – Česká Třebová , která je jednou z nejdůležitějších českých železničních tepen.
   Most je nyní zatím uloženy na podkladcích na travnaté ploše na levém břehu řeky Svitavy nedaleko nákupního centra Billa . Zaměření GPS je zatím dle původního osazení mostu přes řeku . U mostu na trvalém místě má vzniknout i  pamětní deska . Národní památkový ústav jej jíž navrhl k prohlášení kulturní památkou .
 

 


strana 1
    Vložení nových fotografií přidat fotografie





(c) 2003-2020 M.Kamler - KrasneCesko.cz   *  Kopírování obsahu a fotografií jen se souhlasem autorů!
Verze pro zařízení s GPS (mobily, tablety)