Přihlásit
Mobilní verze s GPS
Královéhradecký kraj » okres Trutnov » muzeum, galerie » Veterán Car - Dvůr Králové nad Labem (muzeum)

Veterán Car - Dvůr Králové nad Labem (muzeum) [22482]



Šílenců, kteří dlouhá léta tahali domů "ojeté a nepotřebné" složité výtvory techniky, bylo ve Dvoře Králové n.L. vždycky dost. Bugatky, Jeepy, Tatry, Lancie, Alfy Romeo se však jen stěží dařilo spojízdnit, a tak je jejich "hrdí" majitelé hned prodali nebo dali do sběru, než se objevilo zase něco zajímavého a hlavně levného.

Změna nastala v roce 1973 - to poprvé startovala posádka O.Prokop - D.Erlebach s Tatrou 57 sport v závodě 1000 mil čsl. A úspěšná účast rozhýbala ostatní majitelé veteránů.

Následovaly další soutěže a vyvstala otázka, zda založíme vlastní klub. Všude, kde jsme startovali, jsme se zapisovali pod Veteran Car Clubem Dvůr Králové nad Labem, ale žádný klub jsme oficiálně neměli a hlásili se až těsně před startem.

V roce 1976 jeli svoji první Aero Rallye i Petr Voňka s Jar.Havrdou. Celou soutěž absolvovali bezvadně, ale v poslední etapě ztratili jízdní výkaz. Museli se vracet po trase a než ho našli, měli ostatní už snědený oběd. Chytili sice body za čas, ale bezvadné testy znamenaly 12.místo z 29 v kategorii Aero 30. O rok později už měl Petr Voňka Aero 662 po F. A. Elstnerovi a s ní vyhrál absolutně 5.kolínskou aero rallye. Obsadil navíc první místo ve třídě a úspěch Dvoráků dovršili manželé Bémovi, kteří obsadili v kategorii vozů jiných značek 2.místo.

Na podzim 1977 Oldu Prokopa navštívili tři podezřele vypadající pánové, už se lekl, že je to kriminálka, ale vylezlo z nich, že jsou přes veterány. Že by rádi založili klub a jestli by se nepřidal. Zeptal se, kolik jich je a oni, že čtyři. Jirka Špína, jeho žena Ludmila, Jarda Šír a jeho švagr Josef Nosek. To se mu zdálo málo a navrhl, že ve Dvoře nás je už 11 a snad bychom zde u Svazarmu měli větší podporu. Souhlasili a dohodli jsme, že začátkem roku 1978 svoláme ustavující schůzi. Ještě předtím jsme se sešli jednou v restauraci na Korsice ve složení Prokop, Voňka, D.Erlebach, připravili stanovy a podělili funkce. Na předsedu byl navržen Olda Prokop, tajemník bude Petr Voňka, místopředseda Béda Machek, pokladní Táňa Voňková, propagaci Dušan Erlebach a testační komisi povede Jirka Špína.

Nastal 18. leden 1978 a v restauraci "Labe" ve Dvoře Králové n.L. se sešlo 27 zájemců o tuto činnost, aby oficiálně založili Veterán Car Club při ZO AMK Svazarmu Dvůr Králové nad Labem. Byly schváleny jednoduché stanovy klubu s hodnocením za účast a umístění na soutěžích, počtu brig.hodin a podle toho se bude každoročně vyhlašovat nejaktivnější člen klubu. A aby se to rozjelo, hned jsme naplánovali vlastní soutěž. Vzhledem k tomu, že na jaře 1978 zemřel jeden z nejlepších čsl.závodníků Antonín Vitvar, byla soutěž pojmenována jeho jménem. Počasí nám přálo, zájem byl, a tak se 1.září na startu memoriálu z.m.s. Antonína Vitvara sjelo 37 historických automobilů. Mezi nimi s nejstarší Pragou Alfou z roku 1913 se své poslední soutěže zúčastnil nestor čsl.veteránského hnutí ing. Kubíček. Soutěž se líbila a protože A.Vitvar jezdil auta i motocykly, tak další soutěž byla motocyklová. Po měsících příprav se 2.června 1979 sjelo do Dvora 43 jezdců, aby bojovali o body, po jejichž sečtení bude znám mistr ČSR. A že bylo s čím bojovat ukázala soutěž. Délka trati 75 km, zvláštní zkouška pravidelnosti na trati bývalého Krakonošova okruhu, branné prvky, tajné kontroly, a to vše za teploty 28o C, to byl oříšek pro novější stroje, natož pro řemenáče. Bylo obdivuhodné, s jakou lehkostí celou trať absolvoval nejstarší jezdec J.Rychtera na stroji Laurin a Klement z roku 1902. Ten a nejlepší jezdci ze všech kategorií, celkem 20 jezdců se na závěr soutěže zúčastnilo předváděcí jízdy při zahájení závodu 300 zatáček v Hořicích. To byl 1.krok ke spolupráci mezi VCC DKnL a AMK Hořice. Předváděcí jízda se líbila a proto, když hořičtí v roce 1980 slavili 20.ročník populárních zatáček, souhlasili s tím, že zahájení jubilejního ročníku provedou opět veteráni. Nebyla to jen předváděcí jízda, ale "jízda pravidelnosti závodních a sportovních motocyklů - veteránů", jak se tato akce jmenovala. Za burácení čtyřtaktních motorů absolvovali jezdci 5 kol tohoto náročného, ale krásného okruhu. Nejen samotná jízda, ale i výstava těchto strojů na hořickém náměstí, byla úspěšná.

Od roku 1981 jsme vystavovali veterány při velké výstavě drobného zvířectva v Žirči. Tenkrát to byla velkolepá událost, na kterou návštěvníky přivážely autobusy z celého Československa. Díky tomu i na naši výstavu v prostoru koupaliště chodilo průměrně 6000 lidí, kteří mohli shlédnout jednu z největších výstav historických vozidel v republice a to i zásluhou jednoho z nejaktivnějších renovátorů našeho klubu Miroslava Poslta (bohužel jeho tvůrčí činnost zastavila v jeho 38 letech náhlá smrt), který v té době vlastnil cca 50 zrenovovaných motocyklů různých značek. Tyto výstavy byly pořádány každoročně a to až do roku 1991, kdy se konal poslední ročník chovatelské výstavy.

V roce 1982 obsazovalo soutěže ve VČ kraji snad nejvíce našich členů. Startovali jsme na soutěžích, jízdách do vrchu i sprintech. Společně jsme jeli na závod Zbraslav - Jíloviště. V tomto roce byla za pětileté období VCC vyhlášena nejaktivnější členka Lída Špínová a Jarda Šír.

V roce 1983 se jel poprvé i Krajský přebor historických vozidel a v kategorii moto jsme obsadili prvá tři místa v pořadí Aleš Pařík, Mioslav Baklík a Jirka Špína.

V roce 1984 jsme pořádali první burzu na stadioně v Podharti, zúčastnili se s veterány natáčení pořadu ČT "Směr pohybu" na letišti v Žirči, který pak vysílala čsl.televize. Na základě úspěchu tohoto pořadu nás oslovili z Trutnova, abychom se postarali o část programu na stadionu při dojezdu etapy Závodu míru. Tam jsme představili v akci i na výstavě 1 historické kolo, 13 motocyklů a 9 automobilů. V maďarském Czongradu na mezinárodní rallye obsadil 1.místo absolutně v motocyklech Jarda Šír. Vyhrál svoji třídu, hned za ním byl Jirka Špína a Lída Špínová vyhrála svoji kategorii na Jawě 175 Villiers.

Zlomovým se stal zájezd VCC do Mostu v roce 1984 na mezinárodní závody historických automobilů a motocyklů na autodromu. Po zhlédnutí do té doby nevídaného množství závodních veteránů se část veterán klubu začala specializovat na závoďáky.

Dne 23.září 1984 zemřel náhle jeden z našich velkých kamarádů a zakládající člen VCC Jarda Šír. Vzpomínkou na něho byla první klubová soutěž v roce 1985 o cenu Jaroslava Šíra, které se zúčastnilo 15 vozidel.

Na podzim roku 1984 zakládají nový klub VCC Nová Paka naši členové Jirka Špína, Lída Špínová a Zdeněk Vondrák. To už přebudovávali ve Valteřicích svoji slepičárnu na muzeum i Mirek Baklík a Pavel Bujárek. V krajském přeboru v roce 1984 zvítězil Mirek Baklík, teď už za VCC Jilemnice, ale druhý skončil Vláďa Ježek a třetí Dušan Erlebach a Pavel Kubeček skončil na 8 místě.

V Hankově domě ve Dvoře Králové n.L. byla námi pořádána i beseda pro žáky středních a učňovských škol. Tady se podařil husarský kousek. Na jevišti se srazila dvě auta - Aerovka Luďka Erlebacha se Š 130 Mirka Moheta. Vjíždějící Mohet se svým vozem smekl na jevišti a zalétl mezi výzdobu. Aby se dostal zpět na jeviště, prudce přidal plyn, ale škodovka místo dozadu se zatočila a zadkem poslala Aérovku na stůl mezi diváky. Impozantní byl i nájezd Karla Krause na šlapačkové ČZ, který sebou praštil na jevišti hned, jak tam vyjel. No mládež se bavila a my měli co vyklepávat a lakovat.

Lépe dopadla první beseda se z.m.s. Františkem Šťastným a konstruktérem JAWY Ing.Zdeňkem Tichým, také v Hankově domě, kde byla předvedena burácející zrenovovaná závodní JAWA 250 2xOHC Oldy Prokopa, na které právě v době své největší slávy F.Šťastný závodil. Tato beseda měla nevídaný úspěch a tzv. Hangár praskal ve švech.

V roce 1988 se zpět do Dvora přestěhoval Luděk Erlebach. Tuto chvíli přivítal Olda Prokop, kterému příprava na závody zabírala stále více času a po desetiletém předsedování mu tuto funkci předal. V té době jsme fungovali ještě pod Svazarmem, později jako sekce Autoklubu Dvůr Králové n.L. v AČR.

Protože jsme snili o vlastním rozhodování i o finanční správě klubu, která do této doby byla značně závislá na zaběhlé a zkostnatělé administrativě, rozhodli jsme se osamostatnit.

V roce 1991 jsme vytvořili samostatný klub - Veterán Car Club v AK ČSR. Autoklub ČR byl pro nás tradicí a pokračovatelem autoklubu z předválečných let a zejména znak AČR nám velmi lahodil.

Začali jsme se pravidelně scházet každé pondělí v hospůdce "U šneka", dokud jsme se tam vešli. Později jsme změnili lokál za větší, ale první pondělky v měsíci jsme ponechali dodnes.

V roce 1994 uspořádal Luděk Erlebach podzimní memoriál J.Šíra, dnes s již tradičním názvem "Než vypustíme vodu z chladiče" a z původní klubové soutěže se stala otevřená soutěž pro účastníky z ostatních klubů. Zpočátku k nám jezdili kamarádi z Jičína, Pardubic, Hradce Králové a od Semil, později se rozšířili z celých Čech. Hlavní klubovou cenou byl a je liščí ocas - cena za poslední místo - "Jízda na ocase". Je cenou putovní a již mnoho našich členů na ní má své jméno.

Na "Stanování s veterány" v roce 1995 se na dvoudenní soutěž sjelo asi 30 účastníků a jeden až z Německa s pěkným Mercedesem 190 SL. Podnikali jsme společné výlety na soutěže do Jičína, Semil, Pardubic či Opočna, nebo jen jednotlivě pro svou radost. Můžeme být hrdí na účast členů našeho klubu na soutěžích 1000 mil, 30.000 km Turka, Zbraslav-Jíloviště, Tachlovickém trojúhelníku, Kolínské soutěži, krajských přeborů, 100 let automobilu v Liberci, Jablonecké soutěži, na soutěži v Domažlicích a na různých výstavách. V této době začala diskuse o značkách pro historická vozidla. V našem klubu získala jako první historickou SPZ na svou VW Buggy Dana Nývltová, která již také není bohužel mezi námi.

V roce 1999 došlo ke střídání ve vedení klubu a předsedování se ujal Ivan Hlavatý.

Ve sportovní činnosti klubu jsme pokračovali v akcích, které již mají v našem klubu tradici. Jedná se především o spoluprácí s OLD RACING CLUBEM při pořádání mezinárodních závodů historických závodních motocyklů, sidecarů a automobilů "Královédvorský okruh" o cenu Františka Šťastného. Akci , na níž se soustřeďuje naše největší pozornost je každoročně pořádaná veteránská podzimní soutěž "Než vypustíme vodu z chladiče". Tato rallye přesáhla rámec klubové soutěže vzhledem ke vzrůstajícímu počtu posádek (rok 1999-62, rok 2000-51, rok 2001-110, rok 2002 - 83). Mladí členové klubu Vláďa Ježek ml. a Honza Munzar navrhli a zhotovili putovní cenu "Maketu chladiče" pro absolutního vítěze soutěže. Tradiční cena za poslední místo pro člena klubu - liščí ocas zůstává.

V roce 2000 byl z iniciativy Vládi Ježka seniora upořádán výlet se soutěžemi "Tajnej vůl" (Výlet úplně letní), který byl velice úspěšný, a proto se v roce 2001 a 2002 opakoval pod typickými Ježkovskými názvy "Tajnej blb" (bláznivé letní bloudění) a "Tajnej vosel" ( veteránské opruzování středoevropskými lesy).

Výstavkou historických motocyklů a automobilů při různých příležitostech (Dny spolků ve Dvoře Králové n.L., 70 let letiště, volebních akcích apod.) seznamujeme širokou veřejnost s našimi zájmy a pracemi.

V únoru roku 2005 byl za odstupujícího předsedu Ivana Hlavatého na Výroční konferenci VCC zvolen na čtyřleté volební období předsedou klubu Zdeněk Pištora, jeden ze zakládajících členů Mercedes klubu Praha, zavilý propagátor této značky a dlouholetý aktivní člen Autoklubu. Klub pod jeho vedení dále pokračuje v již tradičních aktivitách a v současné době klub sdružuje přes 90 členů nejen ze Dvora Králové n.L., ale i z Trutnovska, Vrchlabska, Hořicka a blízkého okolí. Od roku 2003 aktivně pracuje testovací komise pro přidělení zvláštních poznávacích značek pro historická vozidla a to jak komise klubová, která provádí testování vozidel na historickou původnost, tak i komise krajská pro testování technického stavu vozidla. Klub eviduje přes 60 otestovaných historických vozidel.

V roce 2006 se VCC podílel na zajištění již 10 ročníku "Královédvorského okruhu", který se jel za největší účasti jezdců tradičně nejen z české republiky, ale i ze zahraničí. Druhou nejvýznamnější akcí v tomto roce byla soutěž "Než vypustíme vodu z chladiče", tentokrát s podnázvem "Safari veterán rallye", které se zúčastnilo rekordních 125 posádek historických vozidel do roku 1972. Soutěž byla pořádána ve spolupráci se ZOO Dvůr Králové, která poskytla své prostory nejen parkovací, ale i celé zázemí pro konání této soutěže, včetně reprezentačních prostor galerie Z.Buriana pro vyhlášení vítězů. Soutěžící navíc dostali na den konání soutěže volné vstupenky do ZOO.

Závěrem si můžeme jenom přát, aby činnost VCC Dvůr Králové n.L. se dál rozvíjela v nastolených trendech zakládajících členů v duchu veteránského hnutí se zvyšujícím se počtem zájemců o tuto činnost a s přibývajícími zrenovovanými vozidly, jako odkaz kulturního bohatství našeho národa.


strana 1
    Vložení nových fotografií přidat fotografie





(c) 2003-2020 M.Kamler - KrasneCesko.cz   *  Kopírování obsahu a fotografií jen se souhlasem autorů!
Verze pro zařízení s GPS (mobily, tablety)