5. sálem začínáme prohlídku věnovanou dějinám města Horní Slavkov. Má označení historie I. V místnosti se nachází 5 panelů věnovaných historii města a jeden panel věnovaný přidruženým obcím. V rohu je zavěšen vyšívaný prapor městského střeleckého spolku z doby kolem roku 1900. Vedle je dřevěný malovaný střelecký terč z 2. pol. 19. století a mramorový městský znak ze 16. století. Uprostřed místnosti je malovaná měšťanská skříň z 1. pol. 19. století. Interiér doplňují dvě okované truhlice z 18. století a dvě olejomalby na plátně – portrét učitele latinské školy v Horním Slavkově z poloviny 18. století a podobizna jednoho z opatů kláštera v Plasích také z poloviny 18. století. Ve vitríně jsou drobné památky na město Horní Slavkov (malované znaky z bývalé radnice, městská pečetidla, originální smaltované číslo pluhovského domu čp. 497, foto zakladatele německého městského muzea M. Krause z roku 1925). Zajímavostí je klíčová kamenná střílna z ohradní zdi městského hřbitova ze 16. století. Kostel sv. Jiří sloužil jako samostatný opevněný objekt, neboť Horní Slavkov neměl nikdy v minulosti městské opevnění kolem celého města. V 6. sále pokračuje prohlídka a je označen jako historie II. Je zde umístěno celkem pět panelů věnovaných historickým památkám města. Uprostřed je vyřezávaná měšťanská truhla z 1. pol. 19. století. Nad ní je zavěšena olejomalba zobrazující děkana Ebertha z roku 1751. Na vedlejší zdi je obraz představující bývalý rudný důl Seidlhaus. Obraz byl namalován v 1. pol. 20. století, kdy už budova sloužila obytným účelům. U dveří se nachází polychromovaná dřevořezba zpodobňující Nejsvětější Trojici. Pochází z 1. pol. 19. stol.
7. sál označený jako historie III. nám na čtyřech výstavních panelech prezentuje smutnou skutečnost města, a to památky zaniklé během devastace historického, renesančního jádra města ve 2. polovině 20. století. Dva panely nám ukazují domovní portály měšťanských domů a zachovalá sochařská díla na území města. Ve vitríně jsou prezentovány drobné sakrální (církevní) cínové předměty, dále bronzová náhrobní deska Eliáše Günthera z roku 1607 a pamětní deska J. W. Goetha z roku 1911, která upomíná na jeho návštěvu Horního Slavkova v roce 1818. Nad vitrínou je u stropu zavěšena cínová kostelní lampa pro tzv. věčné světlo. Expozici v místnosti doplňuje dřevěná cechovní truhlička z roku 1725 a kovová truhlice z přelomu 17. a 18. století. 8. sál označený jako historie IV. je poslední místností vztahující se k dějinám města Horní Slavkov. Je zde zavěšeno celkem pět obrazů, olejomaleb na plátně, pocházejících z 18. století. Nejcennější je obraz „Muž s hodinkami“ od hornoslavkovského malíře Eliáše Dolhopfa. Dvě církevní procesní korouhve pocházejí z 19. století. Uprostřed stojí zajímavě řešená cestovní truhlice z konce 18. století, v rohu nás zaujme chebské figurální křeslo z 19. století. Ve vitríně je vystaven soubor kovářských a zámečnických výrobků z různých časových období, který doplňují dřevěné perníkové formy.
Po ukončení prohlídky se vydáme po schodech do II. patra muzejní budovy. Zde opět uvidíme část komínového tělesa z černé kuchyně v přízemí. Na chodbě je v zasklené dřevěné skříni umístěn věžní hodinový stroj pocházející ze školní budovy v obci Rotava na Kraslicku. Popis hodinového stroje je na výstavním panelu.
Z chodby se vlevo dostaneme ke třem výstavním místnostem, které se využívají ke krátkodobým tématickým výstavám. Vpravo se dostaneme ke dvěma výstavním sálům – porcelán I. a II., které jsou věnovány tradici výroby porcelánu v Horním Slavkově. Porcelánka Haas a Czjzek byla založena roku 1792 a je tak nejstarší továrnou na porcelánové zboží v celé České republice.
V první místnosti se na panelech seznámíme s historií porcelánky, výrobním programem i výrobními značkami. Ve vitrínách jsou vystaveny ukázky výrobků továrny od 1. pol. 19. století až do 1. pol. 20. století. Zajímavostí je část secesní jídelní soupravy, která byla vyrobena pro světovou výstavu v Paříži roku 1900. Dominantním exponátem v místnosti je v samostatné vitríně umístěná velká malovaná váza Louisa Sophia. Váza je přesnou, v detailech provedenou kopií vázy z doby kolem roku 1840 a je dokladem schopnosti současných pracovníků porcelánky navazovat na umění jejich předchůdců. V unikátním provedení s postavou národního patrona sv. Jana Nepomuckého a pohledem na město Nepomuk byla váza věnována roku 1993 svatému otci Janu Pavlu II. V druhé místnosti, která je věnována expozici porcelánu, se seznámíme s výrobním postupem a ukázkami současné produkce porcelánky Haas a Czjzek v Horním Slavkově. Ve vitríně jsou vystaveny suroviny používané k výrobě porcelánu a pomocí originálních sádrových forem je ukázán výrobní postup známého výrobku továrny – amforky Roma. Ta je zde vystavena i jako finální výrobek. V dalších vitrínách jsou ukázky soudobé produkce porcelánky, představované nosnými výrobními vzory s různými druhy dekorace. Místnost je doplněna reklamními materiály porcelánky.
< zpět |
strana 2 |
přidat fotografie