Již v letech 1938 až 1945 a opět v roce 1949 byly k Hrabišínu připojeny obce Dolní Olešná, Horní Olešná a Loučky. Areál administrativní jednotky se tím rozšířil na 1.384 ha a v roce 1950 zde v 284 domech žilo 901 obyvatel.
Význam obce vzrostl po zahájení provozu na železnici v roce 1873 ze Šumperka do Šternberka a po výstavbě silnice v roce 1879. Přesto však zůstává typickou zemědělskou lokalitou. Průmysl byl zastoupen jen výrobou lihovin v meziválečném období.
O politický vliv soupeřili němečtí agrárníci se sociálními demokraty, obě strany předstihly v roce 1935 Henleinovu stranu sudetoněmeckou. Pro děti z českých rodin byla v Hrabišíně v roce 1919 otevřena jednotřídní menšinová škola. Zanikla v roce 1938.
Města, obce se stejným, nebo podobným názvem | |||||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Název | Vl. | Zn. | Okres | |
![]() |
Hrabišín (obec) |
![]() |
![]() | Šumperk | |
![]() |
Hraběšín (obec) |
![]() |
![]() | Kutná Hora |