Přihlásit
Mobilní verze s GPS
Královéhradecký kraj » okres Jičín » rezervace, přír.zajímavost » Prachovské skály (skalní město)

Prachovské skály (skalní město) [10498]

Prachovské skály patří k takovým oblastem České republiky, které má každý z nás tak trochu v povědomí. Jsou součástí toho, jak vnímáme svou zemi, jsou jedním z míst, kam jezdíme již od dětství na školní výlety podobně jako do Národního muzea, Národního divadla, nebo třeba do Kutné Hory.

Je to místo, od nepaměti osídlené lidmi, o jejichž osudech nemáme žádné zprávy a jejich život rekonstruujeme podle četných archeologických nálezů.

Prohlídkové okruhy:

Malý okruh

pro méně,hlavně časove, náročnou prohlídku skal nám poslouží kratší asi 1,5 km okruh. na okuhu se nachází 1. stoupání a 2 vyhlídky. Okruh vede nádherným prostředím Císařské chodby. Pro méně náročné návštěvníky skal. Malý okruh mohou využít návštěvníci Prachovských skal pro krátkou procházku a letmé seznámení se s dominantami Prachovských skal.

Stejně jako velký okruh začíná i tento u Turistické chaty, odkud se vydáme po žluté turistické značce spolu s dalšími turistickými značkami směrem k ústí Císařské chodby. (Malá zajímavost - jen v málo místech se setkáte s turistickým značením ve kterém jsou obsaženy všechny barvy turistického značení - jako zde) U ústí Císařské chodby se okruh dělí. Zvolit můžeme jakýkoliv směr. My odbočíme vpravo a po schodišti začínáme stoupat myší dírou (Malá Fortna) až na vyhlídku Českého ráje. Odsud se dá shlédnout značná část turisticky atraktivního území Prachovských skal. Z vyhlídky zamíříme k rozcestí U buku a odtud společně se zelenou značkou navštívíme Vyhlídku míru nad císařskou chodbou, kudy budeme později sestupovat. Dále pak pokračujeme až na rozcestí Nad císařskou chodbou odkud začneme společně s červenou značkou sestupovat Císařskou chodbou zpět k Turistické chatě. Jak si můžeme všimnout ne nadarmo dostala Císařská chodba tak honosné jméno. Po průchodu Císařskou chodbou se ocitáme opět na místě odkud jsme vystupovali myší dírou (Malou Fortnou) po schodech vzhůru. Zbývá nám tedy jen vrátit se zpět k Turistické chatě.

• Odhadovaná délka okruhu: asi 1,5km
  • Časová náročnost: asi 45 minut klidné chůze
  • Počet navštívených vyhlídek: 2
  • Vyhlídky: Vyhlídka Českého ráje, Vyhlídka míru
  • Turistická značka: žlutá
  • Hodnocení: Okruh je vhodný jen pro letmé shlédnutí Prachovských skal popř. při výletu s menšími dětmi či časové tísni. Pro lepši seznámení se s prostorem Prachovských skal slouží velký okruh.

Velký okruh

Velký okruh nás seznámí s velkým množstvím zajímavých míst Prachovských skal a je asi nejatraktivnější a nejzajímavější cestou skalními masívy. Vřele doporučujeme jeho projití návštěvníkům, kteří jsou ve skalách na první návštěvě.

Velký okruh začínáme u Turistické chaty. Odsud se vydáme po zelené turistické značce , která mimochodem celý okruh označuje, prozatím i s červenou turistickou značkou směrem k Pechově vyhlídce. Po asi 200 metrech se značky od sebe oddělují a nás hned na začátku nás čeká strastiplný výstup po mnoha kamenných schodech, které vedou až k oné vyhlídce. Zde se nám rozprostře výhled do Zelené rokle. Po shlédnutí scenérií se vydáme dále až na rozcestí Nad Fortnou, kdese opět k nám připojuje červená turistická značka a spolu s ní sestupujeme mezi skalní masívy na místo nazvané Fortna. Posléze se od červené oddělíme opět oddělímea vstupujeme do roztodivného labyrintu skalních masívů u Šikmé věže. Pokud se v pořádku vymotáme z labyrintu dojdeme k další zajímavé vyhlídce a to Šikmé věži. odsud se nám skýtá výhled směrem na jih k Ostružnu a Veliši. Od Šikmé věže nás zelená značka vede křížem přes naši již známou červenou značku, která pokračuje k hotelu Pod Šikmou věží a kolem pamětní desky V. Náprstky mezi skalami vzhůru k rozcestí U buku. Odsud pokračujeme společně se žlutou na Vyhlídku míru, kde se nám otevírá pohled do císařské chodby a směrem k zadní točenici. Z vyhlídky pokračujeme již po hřebeni Bukoviny na rozcestí Nad císařskou chodbou a dále na Hlaholskou vyhlídku. Od vyhlídky jdeme ještě kousek po hřebeni a již nás velký okruh vede klikatými cestami točenice dolů mezi skalní obry. Po schůdkách stoupáme dolu a nahoru a opět dolů a míjíme Rumcajsovu a Hakenovu vyhlídku (těsně u sebe). Točenicí poté kličkujeme skalami až vystoupáme k Všetečkově a Šlikově vyhlídce. Z těchto vyhlídek se nám skýtá pohled z druhé strany Císařské chodby. Již nám zbývá tedy jen sestoupit dolů k ústí Císařské chodby a spolu s dalšími turistickými cestami jít zpět k Turistické chatě.

• Odhadovaná délka okruhu: asi 5 km
  • Časová náročnost: asi 2 hodiny klidné chůze
  • Počet navštívených vyhlídek: 8
  • Vyhlídky: Pechova vyhlídka, Šikmá věž, Vyhlídka míru, Hlaholská vyhlídka, Rumcajsova a Hakenova vyhlídka, Schlikova vyhlídka a Všetečkova vyhlídka
  • Turistická značka: zelená
  • Hodnocení: Velký okruh nás plně seznámí se zajímavostmi a pozoruhodnostmi tohoto nádherného místa Českého ráje. Při časové tísni či jiných okolnostech můžeme využít k prohlídce malý okruh.

strana 1
    Vložení nových fotografií přidat fotografie

(c) 2003-2020 M.Kamler - KrasneCesko.cz   *  Kopírování obsahu a fotografií jen se souhlasem autorů!
Verze pro zařízení s GPS (mobily, tablety)