Zděná omítaná kaple se zvoničkou z počátku 19. století se nalézá na návsi obce jako volně stojící stavba na čtvercovém půdorysu se silně zkosenými rohy. Po obvodu všech stěn probíhá liséna. Vstupní průčelí na J, má nade dveřmi ukončenými snížený...
Muzeum věnované sv. Janu Nepomuckému se může pochlubit zajímavou sbírkou uměleckých děl a devocionálií z období 18. – 20. století, dokládajících rozmanitost a bohatost svatojánského kultu. Sv. Jan Nepomucký byl významnou historickou osobností, která svým...
Akvadukt tvořen z pískovcových kvádrů. Patří mezi posledních 6 takových staveb, které jsou stále funkční. Třebařovský akvadukt je navíc mezi nimi nejstarší a největší.
...
Dosud zachovalé torzo nedokončeného vodního náhonu, kterým měla být přiváděna voda do českokamenické papírny.Akvadukt nebyl nikdy použit. Pozoruhodná stavba v Horní Kamenici pochází z roku 1872.
...
Barokní most přes řeku Oslavu dal postavit majitel náměšťského panství hrabě Václav Adrian z Enkenvoirtu v roce 1737 na místě původního mostu, strženého povodní v roce 1706. Na návodní straně mostu jsou umístěny tři pamětní desky věnované jeho zakladateli. Stavbu dokončili další...
Kamenný barokní silniční most přes Hamerský potok pochází z 18. století. Je dlouhý 15 m a jeho dva oblouky mají rozpětí přibližně 5 m. Plastika sv. Jana Nepomuckého umístěná nad hlavním pilířem je z roku 1856.
...
Barokní most přes řeku Sázavu v těsné blízkosti kláštera pochází z první polo-viny 18. století. Jeho doplnění osmi sochami světců inicioval kolem roku 1761 opat kláštera ve Žďáru Bernard Hennet. Výzdoba byla inspirována podobou Karlova mostu v Praze.
Sochy jsou umístěny na poměrně vysokých soklech, na nichž jsou vytesány komentáře objasňující důvody výběru konkrétního světce. Svatí mužové zde...
Barokní kamenný most je nejvýznamnější památkou v Bělé nad radbuzou. Most byl postaven pravděpodobně mezi léty 1703 - 1723, má osm oblouků a šest pilířů, na kterých stojí sochy svatých.
...
Saské Švýcarsko je plné nádherných míst, která všem návštěvníkům utkví na dlouhou dobu v paměti a rádi se sem vracejí. Už jste někdy Saské Švýcarsko navštívili? Českou část má mnoho lidí již důkladně prozkoumanou, ale těm, kteří d...
Silniční a železniční sdružený most postavený v roce 1928. Nachází se nad údolím u kempu Židova strouha. Jeho výška nad hladinou Lužnice činí 40m a celková délka mostovky je 224,8 m. Šířka mostu je 8,9 m.
...
Most z roku 1922 přemosťuje říčku Desnou. Má rozpětí 19,30 metru, výška nivelety mostu nade dnem potoka je 3,9 metru, volná šířka mostu je 4,8 metru. Opěry jsou z prostého betonu, nosnou konstrukci tvoří dva železobetonové parapetní nosníky, nahoře zaoblené a 24 příčníků s náběh...
Podle dostupných podkladů nechal lávku postavit majitel náchodského panství Vilém August Schaumburg-Lippe v roce 1876 společně s hájovnou pro stolínské polesí. Z její další historie se dochoval plán na generální rekonstrukci, která se uskutečnila v roce 1932 na objednávku lesního velkostatku v Náchodě. Po roce 1945 byl proveden soupis majetku velkostatku a veškerý majetek týkající se lesního hos...
Ocelový nýtovaný most s příhradovou konstrukcí vybudován v roce1898. Sloužil pro železniční vlečku spojující stanici dráhy s průmyslovým areálem břeclavského Kuffnerova cukrovaru. Objekt je jedním z hodnotných dokladů postupující industrializace.
Od 18.století půso...
Most byl pravděpodobně vystavěn v roce 1834 na místě původního dřevěného mostu, který přemosťoval řeku Sázavu. Přes most dnes vede cyklostezka č. 5061, po které se dá dojet ze Žďáru nad Sázavou do Polničky kolem vodní nádrže Pilská. Po vedlejší dřevěné lávce pro pěší je z...
V osadě Pernštejn, která je součástí městyse Nedvědice, se nachází dřevěný trámový krytý most přes říčku Nedvědičku. Byl postaven v roce 1830. Most navazuje na lesní cestu do Sejřku a svému původnímu účelu již neslouží. Most je 4 m široký, 12 m dlouhý a v každé z jeho bočních stěn jsou 4 okna. Střešní konstrukce je podporována 4 kamennými pilíři. Střešní krytina je zhotovena ze šindelů....
Radošovský most přes Ohři byl postaven na brodu v místech, kudy král Jan Lucemburský v roce 1310 poprvé přijel do Čech. Most má pestrou historii, zažil mnohá vyhoření i následné rekonstrukce.
Po rekonstrukci v roce 2003 byl most po dlouhých letech znovu otevřen.
...
Turistická stezka vedoucí z Nedvědice do Tišnova v osadě Prudká překonává řeku Svratku pomocí dřevěného krytého trámového mostu. Zdaleka není tak slavný jako nedaleký most v Červíru. Vlastně to je jen lávka pro pěší, po níž se lze dostat i na nedalekou železniční zastávku Prudká. Ze zachovaných dřevěných mostů na řece Svratce a jejich přítocích je nejmladší. Byl postaven roku 1899....
Čechův most, který nese jméno po Svatopluku Čechovi, je desátým pražským mostem na Vltavě a byl dokončen roku 1908. Jde o největší secesní mostní konstrukci v České republice. Patří snad k nejhezčím, byť je nejkratší - jeho délka je 169 m a šířka 16 m.
Na nápl...
Kamenný most je jedním z nejstarších u nás (podle některých pramenů dokonce druhý). Byl zbudován na zemské stezce z do Chebu do Prahy v letech 1335 - 1340. Je postaven z pískovce doplněný o břidlicové a žulové části. Je oblíbeným objektem filmařů a zahrál si i v hudebn...
Kamenný dvou-obloukový most se nachází v jihozápadní části obce Světnov, kde přemosťuje zdejší Stržský potok od roku 1846. Dříve po něm vedla tehdejší hlavní komunikace ze Žďáru nad Sázavou do Svratky.
...
Hlávkův most je dvanáctý most přes Vltavu na území Prahy (počítáno po proudu řeky). Podnětem pro jeho stavbu bylo vybudování Ústředních jatek Pražské obce v Holešovicích (1890 - 94). Nad ostrovními pilíři spatříte přes 2,5 m vysoké reliéfy mužských torz, kte...
Rechle je 72 metrů dlouhý hradlový most, který se nachází zhruba na polovině cesty mezi Modravou a Antýglem. Je to věrná replika bývalého historického mostu s lichoběžníkovými věšadly dvoumetrové výšky. Funkce mostu nespočívala pouze v přemostění řeky, ale zároveň ...
Krušnohorská železnice musí překonávat nejen velké převýšení, ale také hluboká údolí. Na konci roku 1884 byla dokončena železniční trať z Hrobu přes Moldavu do Saska. Při výstavbě byl postaven přes údolí potoka Bouřlivec největší most na této trati. Ocelový příhradový most o délce 145 metrů stojí na dvou kamenných pilířích a je ve výšce 34 metrů nad potokem....
Jezero vzniklo zatopením lomu na hnědé uhlí jakožto součást rekultivace bývalého lomu Ležáky, kde probíhala těžba více než 30 let. Maximální hloubka činí 75 metrů, jezero je 2,5 km dlouhé a 1,5 km široké. Rekultivační práce by měly být hotové v roce 2018.
...
Těžké jeřáby v Blansku 9. října 2009 odstěhovaly historický železniční Ježkův most ze svého dlouhodobého místa . Přemístění unikátního příhradového nýtovaného mostu , který překlenoval řeku Svitavu od desátých let minulého století , na nedaleké prostranství bylo technicky mnohem obtížnější , než se původně předpokládalo. Most totiž neváží původně odhadovaných 40 , ale 56 tun . Most byl proto odsou...
Jiráskův most stojí na Vltavě mezi Palackého mostem a mezi Mostem Legií. Spojuje Smíchov s Jiráskovým náměstím na Novém Městě - dnes poutá na této straně pozornost Tančící dům. Most byl stavěn v letech 1929-1931 a dokončen v roce 1933, a to podle plánů ing. Františka Mencla a architekta Vlastislava Hofmana. Vybudován byl ze železobetonu a má šest polí o rozpětí až 51 metrů....
Most byl postaven jako součást tratě Hirschberg (nyní Jelenia Góra) – Grűnthal (později Polubný, dnes Kořenov). Řeka Jizera zde tvořila hranici mezi Rakouskem – Uherskem a Pruskem. Při stavbě mostu došlo 11. června 1902 k pádu jednoho pole do údolí Jizery, o měsíc později však bylo již pole na svém mí...
Historický kamenný most se třemi oblouky, který se klene ve výšce 4 metrů přes říčku Novohradku. Most byl postaven v roce 1886 a nahradil dřívější brod, kterým byla v tomto místě Novohradka překonávána....