Přihlásit
Mobilní verze s GPS
Liberecký kraj » okres Jablonec nad Nisou » most, akvadukt, viadukt » Jizerský železniční most - Kořenov (most)

Jizerský železniční most - Kořenov (most) [37809]



Most byl postaven jako součást tratě Hirschberg (nyní Jelenia Góra) – Grűnthal (později Polubný, dnes Kořenov). Řeka Jizera zde tvořila hranici mezi Rakouskem – Uherskem a Pruskem. Při stavbě mostu došlo 11. června 1902 k pádu jednoho pole do údolí Jizery, o měsíc později však bylo již pole na svém místě a tak mohl být 1. října 1902 zahájen pravidelný provoz.

Nákladní doprava, tvořená především vlaky s pruským uhlím, postupně stoupala. Proto bylo přistoupeno k elektrizaci tratě pruským systémem 15 kV 2/3 Hz, 15. února 1923 byl zahájen pravidelný elektrický provoz. Přestože je elektrifikace minulostí, její pozůstatky jsou na mostě dodnes patrné.

S koncem 2. světové války došlo k několika zásadním změnám. Po změně hranic na Odře a Nise tvořila Jizera československo-polskou hranici, trolejové vedení z Polubného do Jelenie Góry bylo sneseno a odvezeno do Sovětského svazu a byla zastavena doprava přes hranice. Poslední vlak přes státní hranici a tedy i přes Jizerský most přejel 15. listopadu 1945.

V roce 1958 došlo k výměně území mezi Československem a Polskem. Trať do Harrachova včetně Jizerského mostu se tak ocitla pod správou Československých státních drah. 26. května 1963 byl provoz obnoven.

V únoru 1997 byla zastavena doprava z Kořenova do Harrachova z důvodu špatného stavu Jizerského mostu. Přestože most byl nákladem přes milion korun opraven a v červnu provoz obnoven, 27. září 1997 byla osobní doprava z Tanvaldu do Harrachova zastavena. Nákladní vlaky z Kořenova do Harrachova nezajížděly a tak i Jizerský most zůstal bez dopravy.

24. května 1998 byla pravidelná doprava obnovena pod hlavičkou Jizerské dráhy a GJW. Slibně se rozvíjející doprava však neměla dlouhého trvání a tak se provoz i správa tratě vrátily od 1. prosince 1998 pod České dráhy.

V současnosti patří most Správě železniční dopravní cesty a potkáte na něm vlaky dopravců České dráhy a GW Train Regio.


strana 1 | dále >

    Vložení nových fotografií přidat fotografie





(c) 2003-2020 M.Kamler - KrasneCesko.cz   *  Kopírování obsahu a fotografií jen se souhlasem autorů!
Verze pro zařízení s GPS (mobily, tablety)