Přihlásit
Mobilní verze s GPS
Liberecký kraj » okres Jablonec nad Nisou » technická zajímavost » Zubačka - Tanvald-Kořenov-Harrachov (technická zajímavost)

Zubačka - Tanvald-Kořenov-Harrachov (technická zajímavost) [36140]




 Ozubnicová trať Tanvald – Kořenov - Harrachov je nejstrmější železnicí v České republice. Pomocí dvoupásové ozubnice Abtova systému překonává na sedmi kilometrech mezi Tanvaldem ( 466 m.n.m. ) a Kořenovem ( 701 m.n.m. ) výškový rozdíl 235 metrů, přičemž největší sklon je 58 promile. Trať dále stoupá až do nadmořské výšky 885 m, kde v Novosvětském sedle nedaleko obce Jakuszyce v Polsku přetíná hřeben mezi Jizerskými horami a Krkonošemi, dále klesá do polské Szklarske Poreby a pokračuje do Jelenie Gory. Stanice Kořenov byla v minulosti přechodovou stanicí mezi rakousko-uherskou monarchií a Pruskem.

První vlak přijel do Kořenova 30. června 1902. Na české straně zajišťovaly provoz tři parní ozubnicové lokomotivy, od roku 1961 motorové lokomotivy a motorové vozy pro osobní dopravu. V roce 1988 byl i na této trati zaveden adhezní provoz dieselelektrickými lokomotivami.

Na dnešní polské straně byla trať až do Kořenova v roce 1923 elektrifikována. Po ukončení druhé světové války byl provoz v úseku Kořenov – Szklarska Poreba zastaven a elektrizace demontována. V letech 1991 a 1992 projely po neprovozovaném úseku, který byl částečně opraven díky nadšení železničních fandů, zvláštní vlaky a vedou se jednání o částečném obnovení provozu. V současné době trať končí ve stanici Harrachov – Mýtiny. V roce 1992 byla tato železniční trať vyhlášena Ministerstvem kultury České republiky kulturní památkou.


strana 1
    Vložení nových fotografií přidat fotografie





(c) 2003-2020 M.Kamler - KrasneCesko.cz   *  Kopírování obsahu a fotografií jen se souhlasem autorů!
Verze pro zařízení s GPS (mobily, tablety)