Přihlásit
Mobilní verze s GPS
Zlínský kraj » okres Kroměříž » pomník, památník » Sloup se sousoším Nejsvětější Trojice - Kroměříž (sloup)

Sloup se sousoším Nejsvětější Trojice - Kroměříž (sloup) [35570]

Kulturní památka (KP)

Sloup se sousoším Nejsvětější svaté Trojice je umístěn v Kroměříži na Riegrově náměstí. Zhotovil ho olomoucký sochař Jan Stumer v letech 1716 až 1725. Je považováno za jeho vrcholné dílo. Skulptura sestává z členitého podstavce se sedmi sochami světců, ze kterého vyrůstá sloup se sousoším Nejsvětější Trojice. Součástí díla je i kamenná balustráda kolem podstavce.

Architektura sloupu Nejsvětější Trojice spočívá na podestě o výšce dvou schodišťových stupňů. Plocha nepravidelného šestiúhelníku se střídáním rovných a konkávně prohnutých stran je vymezena balustrádou z kuželek, na jedné straně přerušené kovanými dvoukřídlými dvířky. Ve středu stojí mohutný postament v podstatě trojboký s konkávně prohnutými stranami a okosenými rohy. Směrem vzhůru je hmotově odstupňovaný tak, aby umožňoval umístění vždy trojici světeckých soch na dvou různých výškových úrovních. Ve středu rovných stran jsou umístěny konzolové volutové sokly v čele s reliéfně provedenými kartušemi s páskovou bordurou.

Na čelní straně je socha sv. Šebestiána a v kartuši nápis ve znění “ H/ SEBASTI/ ANE/PITT VIR/ VNS”, tedy Svatý Šebestiáne trp za nás. Na dalších stranách jsou takto řazeni sv. Karel Boromejský a sv. František Xaverského, kdy v kartuši se opakuje stejná prosba, vždy k danému světci. Na zkosených rozích přesahuje sokl volutovými podestami s výrazně profilovaným přechodem podesty v ustupující volutovou střední část a zakončenými společnou výrazně vysunutou profilovanou římsou. Čelo voluty je v nízkém reliéfu zdobeno poli s páskovým ornamentem na zdrsněném podkladě ve třech oddělených úsecích. V horním je pak umístěna mělká kartuše s textovým polem a prosbou stejného znění jako u trojice světců na konzolových podestách ve středu rovných stran.

Na těchto vysunutých nárožních podestách jsou řazeni sv. Rosalie, sv. Eligius a sv. Anna. Za sv. Šebestiánem je na malé volutové konzolce umístěn sv. Januarius a po pravé a levé straně obklopen sedícími putti. Ze středu soklu vyrůstá svazek tří přimknutých hladkých sloupů vysokého řádu, spojených v jeden pilíř ve vrcholu se srostlicí kompozitních hlavic. Pod nimi je vždy ve středu každé strany ukotvena desková nápisová kartuš s rakjovou bordurou a texty ve znění “trIa DIero/ MWnere Vote” dále “tres sVnt/ o LatI” v poslední pak “sVperata / peste/ CoLossI”. Text na sebe navazuje a obsahuje vedle prosby k Nejsvětější Trojici za ochranu proti moru i chronogram dokončení stavby.

Na vrcholové překladové římse je umístěno sousoší Svaté Trojice v oblačné sféře s hlavičkami andílků, držících květinové girlandy. Sv. Šebestián je zachycen v okamžiku smrti, připoutaný ke kmenu s pahýly větví v pozadí. Přestože je připoutaný, působí dojmem volně se opírajícího s levící připoutanou nad hlavou a pravicí vpaženu za zády. U paty světce jsou umístěny symboly helmice a toulce s šípy, odkazující na jeho službu vojenskou. Od paty kmene vyrůstá bujná vegetace. Na hlavě je umístěna paprskovitá svatozáře.

Sokl v pozadí na němž stojí sv. Januarius je na bocích doplněn hlavičkami dvojic andílků v obláčcích. Na vyložené parapetní římse je vlevo andílek s typickým prosebným gestem ostře sepnutých a zvednutých paží se zvednutým pohledem ke krajnímu světci. Na protější straně je usazen andílek v celé postavě výrazněji natočený k levé straně, přičemž spirálovitý pohyb vychází z pravé nohy a končí v konečcích sepnutých předpažených rukou. Mírně vytočená hlavička s bohatými kadeřemi zachováva typus baculaté dětské tváře. Na další straně je umístěn sv. Karel Boromejský v typické ikonografickém pojetí. V mírném kontrapostu vahou na pravé noze a pokrčenou levou nohou způsobuje esovité prohnutí završené mírným záklonem hlavy k pravému rameni. Levici pokládá na prsa, symbolizující vroucí modlitbu a opírající se o berlu držící v pravé ruce. Je oděn do kardinálského trojdílného roucha z pluviálu, rochety a dalmatiky. Kolem krku na stužce zavěšen kardinálský klobouk, jehož volný konec spadá po rouchu k pasu. Hlava vykazuje výrazné individuální rysy a realističtější účes krátce střižených vlasů ve vrcholu s paprskovou svatozáří.

Sochař vložil stěžejní výýraz mimo obličeje do modelace větších rukou.Trojici svěců ve spodní rovině zakončuje figura sv. Františka Xaverského. Postoj v mírném kontrapostu s vahou na pravé noze a volné levé narušuje diagonální prohnutí těla s postupným náklonem těla a hlavy vlevo. František je zobrazen v kněžském rouchu s rochetou, pluviálem a štolou kolem ramen. Vrstvy oděvu jsou zhybněny především svislými a diagonálními záhyby ve spodní části obemykajících partie nohou a pod dojmem pohybu nabírající hustoty na střední osu. Zvednutá levice a pohyb pravice s otevřenou dlaní způsobují zhybnění pláště a mírné odhalení jádra figury. Tvář zvlněných kadeří a vysokého čela splnovousem nese stopy extatické modlitby v typické mimice otevřených úst a očí obrácených vzhúru se zvednutým obočím.

První sochou z trojice světců o úroveň výše je sv. Rosálie. V podobě mladé dívky s bohatými splývavými kadeřemi stojí ve výrazném kontrapostu s vahou na pravé noze. Pravou rukou přidržuje svrchní cíp pláště, spadající v záhybu na levém boku. V levé ruce přidržuje na boku knihu a na ni položenou lebkou. Následuje sv. Eligius v mírném kontrapostu s uvolněnou a nakročenou levou nohou. V oděvu biskupa s pluviálem a rochetou, přepásanou provazem na uzel se střapci na závěsech. Na hlavě má biskupskou mitru. V pravé ruce třímá biskupskou berlu s jednoduchou hlavicí a v levici přidržuje na levém boku knihu s atributy. Hlava rysů staršího muže s vlnitými vlasy a plnovousem směřuje pohled přímo před sebe na levou stranu. Těžký plášť pohybem rukou otevírá tělesné jádro s výrazným prvkem provazu se střapci a vyšívané bordury rochety. Obě spodní části oděvu lnou k tělu v protisměrných, převažujících vertikálách ostrých hlubokých záhybů středu. Poslední z trojice této úrovně je sv. Anna. Zachycena v mírném kontrapostu s výraznějším diagonálním prohnutím na pravou stranu nad volnou nohu. Jemné rysy tváře doplňují delší mírně zvlněné kadeře opakující typ jako u sv. Rosalie ve vrcholu opět s paprskovou svatozáří. Těžká látka spodního roucha má záhyby jen sporadické, vyvolané pohybem těla.

Za sv. Šebestiánem je umístěna nejvýše posazená figura soklové části sloupu neurčitelného zjištění s atributem kostelní stavby a v biskupském rouchu. Ve vrcholu je umístěna Svatá Trojice klasickém ikonografickém pojetí sedících vlevo Boha Otce se symbolem oka vševidoucího nad hlavou a žezlem, vpravo od něho stojící Kristus s Křížem a trojparskovou svatozáří a ve středu mezi nimi na kovové tyči pozlacená holubice Ducha svatého vse svatozáří. Dynamika sousoší je zdůrazněna v pohybech sevření Krista a gestech Boha otce . Zatím co roucho Boha otce je skladebné s mohutnými sklady v klíně, u Krista se prudce vzdouvá kolem obnaženého těla. rozměry: podesta strana cca 2,5 m, výška cca 4,5 - 5 m materiál: kámen - pískovec, kov, zlacení

Stavba byla financována z prostředků města a peněžních sbírek kroměřížských měšťanů. Za sochařskou práci byla zaplacena cena 1200 zlatých.


strana 1
    Vložení nových fotografií přidat fotografie





(c) 2003-2020 M.Kamler - KrasneCesko.cz   *  Kopírování obsahu a fotografií jen se souhlasem autorů!
Verze pro zařízení s GPS (mobily, tablety)